أخر الاخبار

نص اقوال سعاد حسنى فى قضية انحراف المخابرات

 



  من قلم   :  حمدي السعيد سالم

نص اقوال سعاد حسنى فى قضية انحراف المخابرات

النص الكامل للتحقيقات مع سعاد حسني في قضية إنحراف جهاز المخابرات بعد نكسة 1967 والذي كشفت فيه السندريللا عن العديد من المفاجآت الجديدة والأسرار التي تبوح بها الوثائق. لذا سنقدم لك عزيزي القارئ نص التحقيقات كاملة دون تدخل منا. محضر تحقيق افتتح المحضر في يوم الأربعاء 6/3/1968 الساعة 10 مساء بمبني قيادة الثورة بالجزيرة.


 نحن علي نورالدين رئيس مكتب التحقيق والادعاء والسيد البهنساوي أمين السر حيث استدعينا الممثلة سعاد حسني لسؤالها عما جاء في أقوالها أمام لجنة التحقيق في المخابرات العامة الثابتة في تفريغ الشريط المرفق بملف قضية انحراف جهاز المخابرات.


 وقد حضرت ساعة افتتاح هذا المحضر وسألناها بالآتي:


 اسمي سعاد محمد حسني سن 24 ممثلة ومقيمة 17 شارع يحيي إبراهيم بالزمالك.. حلفت اليمين.


 س: كيف اتصلتي بالمخابرات العامة؟


 جـ: الحوادث دي حصلت منذ أكثر من ثلاث سنين وأذكر أنهم بعتوا لي واحد ادعي أنه أجنبي فرنسي علي ما أذكر وضحك عليّ وأفهمني أنه يعمل أفلام في الخارج وأنه معجب بي وعاوز يعمل لي أفلام ودعاني إلي منزله وذهبت معه إلي شقة في مصر الجديدة وكان فيه شرب ولم أدر بنفسي ولا أعرف ما الذي حصل إلي أن فوجئت بناس دخلوا يقبضوا علينا وبيقولوا إن الراجل ده جاسوس يشتغل لحساب إسرائيل وأخذوني إلي المخابرات وماكنتش داريه بنفسي وأفهموني بأني متهمة بالعمل مع هذا الجاسوس وقالوا لي إنهم حيسيبوني إذا اشتغلت معاهم وكتبوني ورقة مضيت عليها مش عارفة فيها إيه وروحت إلي منزلي في نفس الليلة.. وبعدين بقوا يتصلوا بي تليفونيا ولا أذكر أسماءهم وقالوا لي بعد كده عاوزينك تعرفي معلومات عن مصطفي أمين بواسطة شادية زوجته أو عن طريق اتصالي به وأنا ماكنش لي اتصال بهم وما جبتش أي معلومات وانقطعت علاقتي بهم بعد ذلك!!


س: هل تعرفين حسن عليش؟


 جـ: أيوه هو كان حضر لي بعد الحادثة دي البيت وجاب لي ساعة وراديو وقال لي إنه جايبهم هدية علشان أنا باشتغل معاهم، وبعد ذلك صلاح نصر جاب لي هدية شيسوار.


س: كم مرة اتصل بك حسن عليش؟


 جـ: أذكر أني شفته مرة في البيت ومرة في الإسكندرية والواقع أنا مش متذكرة بالضبط المرات اللي شفته فيها والواقع أن فيه واحد جاني في البيت في الإسكندرية علشان الاستمرار في العملية ولكن أنا ما عملتش حاجة وكانوا بيسألوا إذا كنت جبت لهم أخبار قلت لهم مافيش.


س: هل تردد عليك صلاح نصر في المنزل؟


 جـ: أنا شفت صلاح نصر أول مرة في مكتبه وأذكر أني استدعيت لمكتبه وسألني شوية أسئلة وقال لي إني لازم اشتغل معاهم وأن دي حاجة كويسة للبلد وأني لا أخاف من حاجة بقصد أنه يطمئني - وبعد ذلك كنت سافرت للإسكندرية وأحمد رمزي بالصدفة دعاني في حفلة كان عاملها علي شفيق في بيته وأحمد رمزي هو اللي قال لي تعالي هذه الحفلة وعلي شفيق كان في هذا الوقت منفصل عن مها صبري ودي أول مرة كنت أشوف فيها علي شفيق، وفي هذه المرة قلت لعلي شفيق علي موضوع المخابرات اللي حصل معايه والصور اللي أخذوها وقلت له أنا عاوزه الحاجات دي تتحرق لأنها تسئ إليّ وقال لي ماتخافيش وإذا كنتي عاوزه تقولي أي حاجة لصلاح نصر أنا ممكن أخليكي تشوفيه، وقال لي إنه حيبقي يكلمني علشان يرتب لي مقابلة مع صلاح نصر وينهوا لي الموضوع بتاعي، وبعد ذلك كنا رجعنا لمصر وعلي شفيق اتصل بي وقال لي تعالي نروح لصلاح نصر علشان نخلص الموضوع بتاعك، وفعلا أخذني بالسيارة ورحنا لفيلا في الهرم وكان موجود هناك صلاح نصر لوحده، وقعدت معاهم هو وعلي شفيق، وأنا اتكلمت علي موضوع الصور فصلاح نصر قال لي ماتخافيش خالص وماحدش حيشوفهم وابتدأ يسألني أسئلة شخصية أنا مرتبطة بحد أو لا وشعرت من كلامه أن المسألة مسألة إعجاب مش مسألة شغل، وحصل لي يومها خوف فظيع وشعرت بأني قد أرغم علي شيء فأصبت بحالة نفسية سيئة وجلست أبكي فقاموا وروحوني البيت هو وعلي شفيق.. وبعد هذه المقابلة اتصل بي صلاح نصر تليفونيا في البيت كذا مرة وكان بيحاول أن يدعوني لمقابلته ويسألني فاضية امته، فحددت له ميعاد في البيت وجه زارني مرة، وفي هذه المرة أحضر معه الشيسوار الهدية، وكان يحاول يسألني أسئلة أفهم منها أنه عاوز يعمل علاقات معايه، وأنا كنت أفهمه أني مش مستعدة لهذه العلاقة وفهم هو أنه مافيش تجاوب فانقطع عن الاتصال بي.


 س: هل حصلت منه محاولة للاعتداء عليك في مقابلة الهرم؟


 جـ: اللي حصل كان مجرد كلام يمهد به علشان عاوزني استلطفه ولكن أنا كانت حالتي النفسية وحشه وكنت أبكي فانتهت القعدة.


س: ما الذي جعلك تفهمين أن اتصال صلاح نصر بك انقلب إلي مسألة إعجاب وليس مسألة عمل؟


 جـ: فهمت ذلك طبعاً من كلامه وتصرفاته معي.


 س: هل كان علي شفيق موجوداً في أثناء وجودك في فيلا الهرم مع صلاح نصر؟


 جـ: الفترة اللي قعدتها كانت قصيرة ولا أذكر إذا كان مشي قبل ما نمشي إحنا بفترة قصيرة أم لا.


 س: هل عرضت أفلام عليك أثناء وجودك في فيلا شارع الهرم؟


 جـ: والله مش فاكرة بالضبط.


 س: ألم يحاول أحد منهم الاعتداء عليك بعد ذلك في المنزل أو في أي مكان آخر؟


 جـ: لا.


 س: ألم يحاول حسن عليش أن يوجد معك علاقة خاصة؟


 جـ: لا.


س: ما الذي فهمتيه انتي من هذه العملية؟


 جـ: أنا فهمت الأول أنهم كانوا عاوزين يجيبوني في شغل عندهم فجابوا رجلي بالطريقة دي علشان يهددوني بها، وهذا ما فهمته في الأول وإن كنت مش عارفة إذا كان علشان شغل صحيح ولا إذا كان صلاح نصر عاوزني وبعد ذلك فهمت من اتصال صلاح نصر بي أنه مستلطفني وأنه عاوز يستغل هذه العملية للاتصال بي ولكن لما وجد أنه ما عنديش استعداد صرف نظر عن الاتصالات الشخصية.


 س: ألم تقدمي أي خدمات للمخابرات؟


 جـ: لا أبداً


. تمت أقوالها وأمضت.


 رئيس مكتب التحقيق والادعاء «إمضاء» وأقفل المحضر بعد اثبات ما تقدم حيث كانت الساعة 40،10م. رئيس مكتب التحقيق والادعاء «إمضاء»


تعليقات



حجم الخط
+
16
-
تباعد السطور
+
2
-